A Plot/A Scandal (choreografia: Ligia Lewis), foto: Elon Schoenholz
A Plot/A Scandal (choreografia: Ligia Lewis), foto: Elon Schoenholz

Panoráma súčasného bytia

Tanzplattform 2024

Ivica Liszkayová 

Nemeckú tanečnú scénu som sledovala od roku 1998. Po páde železnej opony mi moja prvá účasť na nemeckej platforme v Mníchove spôsobila kultúrny šok. Uvedomila som si, že súčasný tanec v Nemecku má vysokú medzinárodnú reputáciu, úžasné súbory, skvelých tvorcov a veľkolepú produkciu. V priebehu takmer tridsiatich rokov sa Nemecko stalo domovom obrovskému počtu zahraničných choreografov, ktorých podporuje v unikátnej tvorbe, poskytuje im neuveriteľné tvorivé zázemie a finančnú podporu. 
 

Už v roku 1998 som s úžasom pozorovala, ako nemeckí odborníci cez tanečné produkcie a tvorbu riešia odvážne celospoločenské témy týkajúce sa predovšetkým kultúrno-politickej situácie krajiny, Európy a sveta. Riešia zázemie spojené s tvorbou, teda dopyt po nových priestoroch pre tanec a priestoroch na prezentácie tvorby na scénach, vytvárajú teoretickú bázu a podmienky na výskum a zároveň hľadajú definíciu pre flexibilnejšie štruktúry súčasného tanca. V priebehu takmer troch desaťročí nemeckí taneční dramaturgovia napredovali vo svojom úsilí a neprestajne nanovo otvárali témy, ako je priestor pre umenie, produkcia tanca či prezentácia súčasných tanečných diel. Danú problematiku kontinuálne riešili a diskutovali o nej. Potvrdilo sa mi to opäť pri poslednom ročníku Tanzplattform 2024 vo Freiburgu, kde sa jej znova venovali.

Tanzplattform rotuje a každý druhý rok sa organizuje v inom nemeckom meste. Táto rotácia pomáha rozkladať jednak organizačnú záťaž na jednotlivé regióny, teda spolkové krajiny Nemecka, umelecky odhaľuje zakaždým iné umelecké súvislosti a zahraničným pozorovateľom pomáha spoznávať samotnú krajinu prostredníctvom súčasného tanca. Za posledné desaťročie sa mi podarilo zúčastniť sa na nemeckých tanečných platformách v hustejšej periodicite. V roku 2014 v Hamburgu som sa stretla s dielami takých tvorcov, ako je William Forsythe či Meg Stuart. V roku 2016 vo Frankfurte nad Mohanom opäť s Meg Stuartovou aj s obrovskou divadelnou produkciou Bayerisches Staatsballett v diele Oskara Schlemmera a Gerharda Bohnera Das Triadische Ballett. V roku 2018 v Essene s tvorbou Sashe Waltzovej či Borisa Charmatza. Na tohtoročnom podujatí vo Freiburgu veľké mená a veľké produkcie chýbali, usporiadatelia zvolili iný kľuč výberu inscenácií: hlavnou linkou bola problematika súčasného bytia vo svete v podobe panorámy existencie menších kolektívov.

Usporiadateľské divadlá jednotlivých miest sú mimoriadne hrdé, keď sa ocitnú v úlohe hostiteľa, preto je o zahraničných pozorovateľov vždy príkladne postarané. Freiburské divadlo pod vedením Petra Carpa hostilo Tanzplattform 2024 ako najvýznamnejší festival súčasného tanca v Nemecku a to v dňoch od 21. do 25. februára 2024. Hlavnou osobnosťou a hybnou silou, ktorá z pozície divadla zastrešila Tanzplattform 2024 vo Freiburgu, bola Dr. Adriana Almeida Pees, umelecká vedúca a kurátorka tanečného oddelenia divadla.

Šestnásta edícia festivalu Tanzplattform uviedla desať mimoriadne pozoruhodných tanečných a performačných produkcií prevažne inonárodných tvorcov žijúcich a tvoriacich v Nemecku. Porota vybrala z viac ako 550 prihlásených diel. V porote boli zastúpené rozličné profesie z oblasti súčasného tanca: dramaturg a kurátor Alexander Ernst, divadelný vedec Bernhard Siebert, tanečná dramaturgička Carmen Kovacs, kurátor a dramaturg Mateusz Szymanówka, za Freiburské divadlo Dr. Adriana Almeida Peesa Juliane Kiss, dramaturgička pre tanec. Produkcie boli rozmanité ako témou, tak aj umeleckou kvalitou.

Spolupráce zahraničných tvorcov pôsobiacich a žijúcich na území Nemecka, podporených z nemeckých fondových štruktúr, sú široko rozvinuté. Prisťahovaní choreografi sa v tvorbe často vracajú k svojim koreňom. Preto sa nemeckým usporiadateľom podarilo v roku 2024 predstaviť mimoriadne pestré produkcie s aktuálnymi témami sociálneho aj etnického charakteru a doslova s nimi precestovať svet. Všetky boli hodné zamyslenia pre divadelníkov, ale aj pre bežného diváka. Dovolím si zdôrazniť, že produkcia nemeckej platformy vždy rieši závažné spoločenské témy. V tohtoročnej edícii sa ako vždy predstavili súčasné multikultúrne produkcie, ktoré boli vytvorené za posledné dva roky. Rada by som vám priblížila osem z nich.

 

A Plot/A Scandal (choreografia: Ligia Lewis)

Názov diela s anglickým slovomplotsi môžeme vysvetliť ako zápletku príbehu či škandál, v inom kontexte aj ako územie, pozemok či teritórium. Oba významy boli v diele zahrnuté niekoľkými obrazmi a pohybovými vyjadreniami či situáciami. Aj v slovenčine je význam slova škandál trošku temný a cítiť v ňom niečo nezákonné, niečo, čo ohrozuje existujúci poriadok. Choreografka Ligia Lewis, pôvodom z Dominikánskej republiky, skúmala prostredníctvom svojho tanečného príbehu zápletky a škandály ako kultúrny fenomén súčasnej doby. V bulletine uviedla: „Škandály sú vždy akty narušenia, ktoré môžu otvoriť priestor pre fantáziu a potešenie.“ Ligia Lewis k tejto problematike uviedla aj na kanáli youtube širokú umeleckú diskusiu o význame, podstate a sile škandálov. Škandál je téma, ktorá choreografku dlhodobo zaujíma a venuje sa jej hlbšie. Vo svojej práci sa opýtala, „včí prospech a na čí úkor sa dané škandály odohrávajú a kde historicky ležia hranice medzi škandálom a zápletkou“. Choreografka Ligia Lewis v tanečnom diela uplietla pavučinu protichodných emócií s viacerými zápletkami, využila anekdotické chvíľky, načrtla politické, mýtické a historické obrazy. Do príbehov zahrnula momentky od filozofa osvietenstva Johna Locka cez Mariu Olofu (Wolofu), protagonistku vzbury otrokov v Santo Domingu v roku 1521, až po Lewisovej prababičku, postavu, ktorú Lewis vo svojom príbehu používa ako návod na odpor. V diele A Plot/A Scandal vytvorila priestor, v ktorom sa objavujú silné výpovedné obrazy. Obrazy, ktoré rezonujú v spoločnosti a telesne vyjadrujú viac, než dokáže obyčajná reč.

Terminal Beach (choreografia: Moritz Ostruschnjak), foto: Franziska Strauss

Terminal Beach (choreografia: Moritz Ostruschnjak)

Beach ako pláž? Termina lako konečná stanica? V diele Terminal Beach vytvárajú šiesti tanečníci obraz svojho samostatného sveta a rozdielneho, osobitého vnímania. „V nevyspytateľnom čiernom nočnom svete lipnú na tom, čo vedia: napínajú svaly ako neformálni kovboji. Mávajú vlajkami ako revolucionári. Obrnení prehrávajú v súboji, robia grimasy v zamrznutom šťastí a kĺžu po miestnosti na kolieskových korčuliach.“ V Terminal Beach sú mnohé časové úrovne, rôznorodé pohybové žánre a kontrastné štýly súčasného pohybu. Princíp obrazov a koláže vytvárajú choreografickú líniu, svetelné zmeny zabezpečujú silné vizuálne vnemy a hudobný mix aj civilnými zvukmi dotvárajú bojovný a revolučný význam. Princíp choreografa Moritza Ostruschnjaka využíva súčasný fenomén copy & paste, cut & mix, vytvára rozprávanie o realite súčasnosti podľa jeho vlastného videnia sveta. Moritz Ostruschnjak sa narodil v Nemecku. Vyšiel zo sprejerskej scény a svoj záujem o súčasný tanec rozvíjal prostredníctvom breakdance. Študoval na Iwanson International v Mníchove a školenie absolvoval u Mauricea Béjarta v Lausanne.

Schwanensee in Sneakers (choreografia: Anna Till, Nora Otte), foto: Stephan Floss

Schwanensee in Sneakers (choreografia: Anna Till, Nora Otte)

Sólové predstavenie Labutie jazero v teniskáchbolo veľmi vtipné a edukatívne dielko. Tanečnica nás previedla stručnou históriou tanečného umenia a obsahom svetoznámeho klasického baletu Labutie jazero, vtipne opísala vývoj pohybov a analogicky ich priraďovala do situácií v súčasnosti. Autorka využila pohybový aj verbálny prejav a opis pre mnohostranné formy tanca. Zaoberala sa silou premeny gesta, pohybu, formy a významu. Zdôraznila, že tieto výpovedné atribúty sa nachádzajú v každom tele, aj v menej disponovanom pre klasický tanec. V tomto zmysle sa stotožňujem s názorom, že dielo môžeme vnímať ako príjemný a kreatívny prenos informácií pre mladých ľudí, ktorým dielo odovzdáva rôzne pohľady na tanec a pohyb. V diele je vyslovená otázka: Čo je tanec? Čo môže byť tanec? Ktoré telá môžu tancovať? Tanečnica Anna Till do svojho prejavu pospájala mnohé štýly s vtipom, so šarmom, ale najmä s logikou. Pri prelínaní štýlov využila pohyb každodenného stereotypu až po grotesku, od klasiky k experimentu. Využila fakty z histórie Labutieho jazeraa historický pohybový materiál popretkávala so súčasnou formou pohybu, a to všetko v teniskách. Vtipná bola aj situácia scénky čakania na autobus s vyslovenou otázkou, či aj to je tanec. Choreografka Anna Till žije v Drážďanoch a vedie mediačné formáty pre deti a mladých ľudí, ako aj semináre a workshopy na viacerých univerzitách. Naposledy bola umeleckou spolupracovníčkou v HZT Berlin. Je aktívna v predstavenstve TanzNetzDresden.

we ♥ raqs (choreografia: Tümay Kılınçel), foto: Katharina Seibt

we  2 raqs (choreografia: Tümay Kılınçel)

Asi najväčšou záhadou, prečo je toto dielo na nemeckej platforme, bolo pre mňa predstavenie we  2 raqs, na ktoré nás organizátori vyviezli autobusom z Freiburgu až k hraniciam s Francúzskom na umeleckú scénu Art’ Rhena. Pohybový jazyk celého diela bol postavený na princípoch brušného tanca. Aj ten má mnoho podôb, známy je ako belly dance alebo orientálne tance. Pre našinca sú v nich málo rozpoznateľne detaily. Päť interpretov predviedlo „orientálne a koloniálne obrazové štruktúry“. Pre mňa to bol bezdejový príbeh za spoluúčasti troch hudobníčok na scéne, zložený z pohybových vzorcov brušných tancov. Prostredníctvom interpretácie poukazovali na odlišné žánre – orientálny tanec, v bulletine pomenovaný ako tribal fusion, americký tribal style, fusion, voguing, baladi a súčasné verzie tanečných schém. Zámerom choreografického predstavenia bolo vytvoriť jednotu nazvanú „kolektívne telo Raqs“. Tanečnica a choreografka Tümay Kılınçel a dramaturgička Berna Kurt v bulletine na objasnenie uvádzajú, že spoluprácu na Raqs vnímali ako feministickú tému a sebaposilňujúcu prax. Tümay Kılınçel sa narodila v Düsseldorfe a pôsobí ako umelkyňa na voľnej nohe v Berlíne, Düsseldorfe a vo Frankfurte nad Mohanom. Po ukončení štúdia tanca v Berlíne, Giessene, Istanbule, Lasgu a Rišikéši získala štipendium na ImPuls-Tanz Wien danceWEB a Rosa Luxemburg Foundation.

Wetland (choreografia: Katharina Senzenberger), foto: Nathan Ishar

Wetland (choreografia: Katharina Senzenberger)

Pri tomto názve je mimoriadne dôležitý preklad: Wetland znamená mokraď, vlhké miesto. Na bielom baletizole, teda na javiskovej podlahe, sa nachádzala vrstva vody, do ktorej vstupovali tanečníci a využívali experimentálny kĺzavý pohyb na viacero spôsobov, napríklad s rozbehom do ľahu, s prevaľovaním, cez kolená so zakončením do ľahu a podobne. Využívali presne vypočítané dráhy kĺzania, patričnej sily a to všetko v kolektívnej synchronizácii. Na scéne s upravenou vodou vstupovali účinkujúci do vzájomnej a klzkej konfrontácie so svojimi telami. Atypická choreografická štruktúra spájala virtuóznu techniku kĺzania s témou queer a ich perspektívou. Zvolený prístup zámerne provokoval, emócie vzájomného potešenia sa kontinuálne obmieňali, menili tvary a rýchlosť. Vytvárali súvislý tok a prúd kĺzavého pohybu. Hoci bol priestor ohraničený, pohyb bol neohraničený, ustavične sa menil. Katharina Senzenberger je choreografka pôsobiaca v Nemecku. Pracuje interdisciplinárne medzi tancom, performanciou a vizuálnym umením.

Harmonia (choreografia: Unusual Symptoms/Theater Bremen/Adrienn Hód), foto: Joerg Landsberg

Harmonia (choreografia: Unusual Symptoms/Theater Bremen/Adrienn Hód)

V diele Harmonia sa maďarská choreografka Adrienn Hód rozhodla v takmer dvaapolhodinovom diele skúmať možnosti ľudského tela a jeho významu v tanci a spoločnosti. Zvolila si experimentálny koncept: dvojicu tvoril vždy jeden zdravý a jeden hendikepovaný tanečník, pričom hendikepy boli rôzne, aby sa dosiahla čo najširšia škála pozorovaní. Takéto dvojice pracovali na sústredenom skúmaní fyzickej rozmanitosti. Divák sa musel dlhšie vylaďovať na akceptovanie zvoleného výskumu. Napriek tomu dvojice využili všakovaké dynamiky a emócie pohybu, dynamickú bujarosť či poriadnu dávku sebairónie. Takýto kombinovaný súbor kládol viaceré otázky. Odvážil sa aj k spochybneniu hierarchie v klasickom tanci a pohral sa s iróniou progresívnej formy súčasného tanečného umenia. Pozornosť publika postupne rástla a konvenčné predstavy o tele sa menili. Bola som mimoriadne prekvapená, čo sa s telami hendikepovaných tanečníkov v rámci náročného, často až hraničného pohybu dá realizovať. Spokojnosť hendikepovaných presvedčila všetkých, že zábrany neexistujú. Harmonia bola v roku 2023 ocenená Cenou Rudolfa Labana za najlepší tanečný kúsok v Maďarsku.

Choreografka Adrienn Hód sa narodila v Maďarsku, kde absolvovala školu súčasného tanca v Budapešti. V roku 2011 bola rezidentkou v Tanzfabrik v Berlíne. V roku 2013 bola rezidentkou Headlands Center for the Arts v San Franciscu, v roku 2014 členkou Philadelphia Dance Exchange. Jej choreografie boli sedem ráz nominované na Cenu Rudolfa Labana, ktorú dvakrát vyhrala. Urobila choreografickú prácu pre film Syn Saul (réžia: László Nemes Jeles), ktorý získal Oscara za najlepší cudzojazyčný film v roku 2016. V roku 2016 získala Cenu Zoltána Imreho v Maďarsku.
 

Mellowing (choreografia: Christos Papadopoulos), foto: Jubal Battisti

Mellowing (choreografia: Christos Papadopoulos)

Tanečné dielo pre zrelých tanečníkov nad 40 rokov sa pohralo s dvoma kontrastnými elementmi. Pokoj a vibrácia. Hra s motívom ľudského tela, ktoré je navonok v pokoji, no vnútorne vibruje, plynula celým 75-minútovým dielom ako odpoveď na otázky tvorcov: Akými procesmi prechádza energia, kým si nájde cestu? Ako sa mení, keď telo dozrieva? Grécky choreograf Christos Papadopoulos v koprodukcii pre nemeckú nadáciu Bureau Ritter vo svojej novej inscenácii Mellowing po prvý raz spolupracoval s tanečníkmi súboru Dance On Ensemble a do tvorby zapojil ich telesné znalosti a skúsenosti. Dance On Ensemble založila v roku 2015 berlínska kultúrna organizácia Bureau Ritter gUG, ktorá oceňuje umeleckú dokonalosť tanečníkov nad 40 rokov. Ako spomenula v bulletine: „Spoločne skúmali momenty vnímania a intenzity momentu, ktoré vytvárajú živý nepokoj, permanentnú vibráciu, do ktorej je nevyhnutne zapojené aj publikum.“ Z pohľadu diváka to bol minimalistický pohyb, jemný a plynulý, s presnými rytmickými zmenami, zmenami pohybových motívov či priestorových zmien. Pre tanečníkov muselo byť náročné sústrediť sa na detaily miniatúrnych pohybov, ale aj od divákov sa vyžadovala zvýšená pozornosť na drobnokresbu pohybového významu. Podľa bulletinu k platforme: „Pozornosť Christosa Papadopoulosa sa sústreďuje na minimálne posuny vo vnímaní, permanentné, často nepovšimnuté, a predsa silné pohyby v prírode, v každodennom živote, v rámci fyzikálnych javov a politických kontextov.

Grécky choreograf Christos Papadopoulos študoval tanec a choreografiu na School for New Dance Development v Amsterdame (2003), neskôr pokračoval v štúdiu v Národnom divadle Grécka pod názvom Drama School a venoval sa aj štúdiu politických vied na Panteion University. 
 

The Garden of Falling Sands (choreografia: Yolanda Morales), foto: Baraniak

The Garden of Falling Sands (choreografia: Yolanda Morales)

Mexická choreografka Yolanda Morales žijúca v Hamburgu sa vo svojom diele zaoberala koreňmi svojho pôvodu, realitou, ktorú tam prežila, vierou v zmenu a v úspešnú budúcnosť, ktorú pretavila do utopistického sna umeleckého diela The Garden of Falling Sands/Záhrada padajúcich pieskov. Dielo vytvorila vo svojej nemeckej domovine. Na scéne v oranžovom tóne svetiel s optimistickým nádychom začína svoj príbeh z mexického mesta Monterrey, situovanom v pohraničí s USA, kde sa od sedemdesiatych rokov minulého storočia rozvíja osobitná forma latinskoamerickej hudby cumbie, nazývanáCumbia Colombiana, obľúbená prevažne marginalizovanými komunitami, ktoré ju využívajú na cvičenie a snívanie o úspechu. Cumbia Colombiana sa stále mení podľa vplyvu nových trendov, módy a naliehavosti spoločenských podmienok. Choreografka Yolanda Morales a jej tím vytvorili na javisku „utopistické, magické miesto ako rituál identity a posilňovania“, ilúziu záhrady zaliatu do žltého svetla, znázorňujúcu zároveň aj neúrodnú pôdu, s podtónom ekologického problému, s náznakom politickej krízy, púštneho terénu severného Mexika, krajiny, ktorá je založená len na raste produkcie a záujme o zisk. Choreografka, ktorá momentálne žije a tvorí v Nemecku, sa svojou inscenáciou vyjadruje k závažnej problematike a zastáva dekolonizačný postoj. Yolanda Morales získala skúsenosti ako tanečnica v Mexiku, dnes pôsobí ako choreografka, tanečnica a performerka v Hamburgu. Študovala v odbore Performance Studies na univerzite v Hamburgu.

Rozmanitosť diel

V edícii Tanzplattform 2024 sa predstavili súčasné multikultúrne produkcie menších kolektívov s rozmanitými sociálnymi témami. To, prečo odborná komisia z 550 diel vybrala spomínané diela, osvetlili panelové diskusie s výberovou komisiou a ich argumentácia výberu. Bol to zámer a vopred zadané parametre. Ak by som mala vyabstrahovať spoločnú črtu, len ťažko sa mi to podarí. Diela boli provokatívne, protikladné aj rozporuplné. Vtiahli diváka, aby sa zamyslel nad rôznorodými životnými okolnosťami, či už to bola podstata škandálov a narúšanie teritória, alebo prezentácia rozmanitých svetov vnímania sily a stereotypov. Ponúkli aj malý formát s edukatívnym zameraním pre školy, pozornosť venovali brušným orientálnym a koloniálnym tanečným obrazom, načrtli problematiku homosexuality a žitia queer komunity,experimentálne a odvážne využili kombináciu zdravých a hendikepovaných tanečníkov v duetách, pozorovali fenomén zrelosti tanečníkov nad 40 rokov, ich emotívnu energiu, ako aj insitné a utopistické videnie sveta v neúrodnej oblasti planéty. 

Zámer predstaviť čo najkontrastnejšie diela súčasnej epochy žitia, spoločenských problémov a vývoja svetových trendov sa naplnil. Tanzplattform 2024 ponúkla panorámu súčasného bytia.