Veľtrh tanca 2016 - Tanzmesse Düsseldorf
Ivica Liszkayová
Nemecko patrí ku krajinám s obrovskou podporou tanečného umenia. Okrem tanečných platforiem (Tanzplatform), tanečných kongresov (Tanzkongress) a celonárodných plánov (Tanzplan) investuje nemalé úsilie a finančné prostriedky pravidelne každé dva roky do realizácie tanečného veľtrhu v Düsseldorfe. Do týchto aktivít začleňuje medzinárodné tanečné zoskupenia a významné osobnosti z celého sveta tak v oblasti profesionálnych baletných telies, ako aj nezávislých tvorcov súčasného prúdu. Slovensko sa môže prostredníctvom svojich tanečných expertov, tvorcov a tanečných zoskupení stať súčasťou tohto diania. Vďaka podpore Goetheho inštitútu, Erasmus mobility, ako aj podpore z verejných zdrojov Fondu na podporu umenia, sa mi s kolegami za rok 2016 podarilo zúčastniť všetkých troch formátov: Tanzplatform, Tanzkongress a Tanzmesse. Zo všetkých som ostala udivená, v akom rozmere plochy podujatia, objeme financií a sponzorov, ako aj počte účastníkov venuje Nemecko pozornosť tanečnému umeniu, jeho tvorbe, propagácii, sieťovaniu, analýzam, výskumným procesom, historickému spracovávaniu a diskusným panelom. V štruktúrach marketingu nemeckého tanečného umenia s priamym dosahom na celosvetové tanečné dianie si to odvážne dovolím prirovnať k pozornosti, aká je venovaná hociktorému inému hospodárskemu sektoru, napr. automobilovému priemyslu.
Zastavím sa pri tretej spomínanej udalosti, ktorá sa konala od 31. augusta do 4. septembra 2016 – jedenásty ročník Internationale Tanzmesse nrw v Düsseldorfe. Tento druh prezentácie tanečného umenia pravidelne premení Porýnie-Vestfálsko a blízke okolie Düsseldorfu na tancujúce územie. Tancom ožijú tiež okolité mestá, pretože mnohé predstavenia sa konajú na mimodüsseldorfských divadelných scénach, ale zakaždým v profesionálnom divadelnom prostredí, veľkom divadelnom dome. Autobusová doprava medzi predstaveniami, miestami a divadlami je dokonalo logisticky spracovaná. Predstavenia začínajú už predpoludním a trvajú do neskorých nočných hodín.
Tanečné predstavenia Tanzmesse 2016 sa celkovo konali na jedenástich divadelných scénach pre 1 800 hostí z celého sveta, v divadlách v Düsseldorfe, Krefelde a Leverkusene. Okrem predstavení z rôznych kútov sveta sú počas dní veľtrhu k dispozícii informačné prezentácie všetkých aktérov tanečnej tvorby. Na prezentáciách prostredníctvom stánkov sa na tanečnom veľtrhu zúčastnilo celkom takmer 800 spoločností, inštitúcií, výkonných umelcov a skupín z celého sveta. Poskytovatelia tanečného umenia z vyše 56 krajín prezentovali svoju činnosť na viac ako 120 veľtržných stanovištiach, na výstavných plochách 1 000 metrov štvorcových na fóre NRW v Düsseldorfe. Udalosť spojila odborníkov z celého sveta a vytvorila jednu z najvýznamnejších medzinárodných sieti pre tanečné umenie, kde je možnosť nadviazať mimoriadne zaujímavé kontakty pre import aj export tanečného umenia.
Ako Felix Wittek, riaditeľ medzinárodného Tanzmesse nrw v uvítacom rozhovore uviedol, bol potešený, ako sa udalosť 2016 vyvinula. V porovnaní s rokom 2014 boli v roku 2016 schopní privítať ešte väčší počet spoločností, viac vystavovateľov a ďalších návštevníkov. Rastúca popularita Tanzmesse bola podčiarknutá faktom, že z účasti viac ako 50 krajín sa zúčastnilo podujatia desať krajín po prvýkrát. Wittek je presvedčený, že úspech projektu možno zhrnúť do troch hlavných dôvodov. Jedným z dôležitých aspektov je samozrejme spôsob, akým podujatie slúži tancu.
Sám riaditeľ udalosti ho vníma ako globálne sieťové fórum. Na Tanzmesse sa potvrdilo, že sa tu naozaj môžete stretnúť a rozprávať s kýmkoľvek, choreografmi, dramaturgmi, tanečníkmi, manažérmi, ale aj predajcami tanečnej podlahy, baletizolu, tanečnej obuvi, tréningového ošatenia atď. a všetkými, ktorí sú s tancom a tanečnou scénou prepojení.
Medzinárodná Tanzmesse nrw je projektom spoločnosti GZT NRW a netají sa vďakou všetkým reklamným partnerom, ako aj partnerom pre financovanie, ktorými sú z veľkého počtu napríklad: Ministerstvo pre rodiny, deti, mládež, kultúru a šport štátu Severné Porýnie-Vestfálsko Düsseldorf, Kunststiftung NRW Kunst- und Kulturstiftung der Stadtsparkasse v Düsseldorfe a obrovským množstvom ďalších podporovateľov.
Za svoju jedenásťročnú históriu sa program Tanzmesse dostal do popredia tanečného sveta a stáva sa čoraz zaujímavejším pre organizátorovpo celom svete, ktorí chcú svoje umenie viac spropagovať a samozrejme aj predať, prípadne priviesť do vlastnej krajiny nové predstavenia aj z nepoznaných kultúrnych oblastí. Na Tanzmesse je príležitosť vidieť súčasné trendy a novo prichádzajúcich ľudí – umelcov, ktorí predstavujú módne trendy, no vedľa nich sa prezentujú veľké tanečné formácie so skúsenosťami, so zavedenými a celosvetovo uznávanými spoločnosťami, ako je Carte Blanche z Nórska, Meimage Dance z Taiwanu, Montréal Danse z Kanady a Raimund Hoghe z Nemecka. Odborný obsah, ktorý poskytuje Tanzmesse, je tiež veľmi dôležitý, ten sa formuje na rozšírených diskusných formátoch. Na nich sa hovorí nie len o tvorbe, ekonomickej situácii pre podporu tanca, ale o všetkých dôležitých aspektoch vstupujúcich do súkolia tanečnej reality 21. storočia v rozdielnych kútoch sveta.
Wittek, riaditeľ Tanzmesse, bol tiež spokojný s konkrétnym výstupom udalosti za rok 2016: počet dohodnutých spoluprác a koprodukcie, ako aj rezervácie na rok 2018 sa zvýšili, projekty hodné financovania sa dostali do dôležitej oblasti pre Nadácie a Tanzmesse, upútali pozornosť veľkých štátnych príslušníkov kultúrnych inštitúcií v Nemecku aj v zahraničí, ako sú napr. Britská rada, Hong Kong Arts Development, Pro Helvetia a iné.
Najbližšie sa Tanzmesse Düsseldorfe uskutoční v roku 2018. Pre 12. medzinárodný Tanzmesse nrw sa riaditeľ Felix Wittek už teraz zameriava na ďalšie rozšírenie, chce sprístupniť predstavenia ešte väčšiemu počtu divákov a publiku tanečných nadšencov. Okrem Düsseldorfu, Leverkusenu a Krefeldu uvažuje o ďalších miestach v Severnom Porýní-Vestfálsku.
Slovensko podľa mojich vedomostí prejavilo záujem (tri razy) vyslať do Düsseldorfu odborníkov a umelecké telesá už v minulosti za podpory Ministerstva kultúry SR. V roku 2014 bolo dramaturgickou radou Internationale Tanzmesse vybrané do hlavného programu predstavenie FUGA (The Gap) choreografky Lucie Holinovej. V roku 2016 z prostriedkov Fondu na podporu umenia realizovala stánok prezentácie slovenského súčasného tanca Asociácia Bratislava v pohybe s jej riaditeľkou Mgr. Miroslavou Kovářovou, ArtD., a dvomi členmi Debris Company Stanislavou Vlčekovou a Jozefom Vlkom. Nedá mi nespomenúť, že na prezentáciu stánku je potrebné si u organizátora predplatiť priestor, ako aj časový priestor v diskusnom fóre. Prostriedky na financovanie nákladov vôbec nie sú malé. Pridelené prostriedky z rozpočtu FPU v roku 2016 Asociácii Bratislava v pohybe postačili len čiastočne. Z tohto dôvodu sa slovenská prezentácia pričlenila k českej, ktorá mala podstatne väčšie zastúpenie vďaka vyššej finančnej podpore. Napriek tomu aj o slovenskú prezentáciu v plynulej angličtine bol vysoký záujem.
Blíži sa obdobie, keď sa budú podávať žiadosti o účasť na Tanečnom veľtrhu v roku 2018 tak u nemeckého usporiadateľa, ako aj pre slovenských záujemcov napríklad vo Fonde na podporu umenia. Pre všetkých potencionálnych slovenských záujemcov je už teraz vhodné obdobie na zváženie, ako sa viac prezentovať na spomínanej medzinárodnej udalosti s celosvetovým vplyvom. Dovolím si podotknúť, že slovenský tanec by si zaslúžil väčší priestor na prezentáciu tak vo forme stánku, ako aj vo forme diskusnej prezentácie, a zároveň aj umeleckej prezentácie tvorby súčasného slovenského tanca. Je to však úzko spojené s finančnými prostriedkami, či už pre fyzické osoby, občianske združenia, asociácie alebo inštitúcie v správe Ministerstva kultúry, prípadne združení z podpory Fondu na podporu umenia. Je zároveň namieste otázka, aká inštitúcia zo Slovenska by sa mala chopiť zastrešiť prezentáciu slovenského tanečného umenia v celej šírke spektra žánrov. Nakoľko neexistuje tanečné celoslovenské centrum tanca, môžu sa o prezentáciu uchádzať jednotlivé občianske združenia, asociácie v oblasti súčasného tanca, čím ale vzniká pravdepodobnosť individuálnej prezentácie. Môže byť aktérom v tejto oblasti aj Divadelný ústav, ktorý súčasný tanec mapuje naprieč Slovenskom a mohol by sa zamerať na širšiu oblasť prezentácie?
Moja účasť na Tanzmesse mala status pozorovateľa, za finančnej podpory Fondu na podporu umenia, práve z dôvodu, že od roku 2014 som organizátorkou celoslovenského Tanečného kongresu Tanec.SK. Zaujímalo ma zároveň, či by prichádzalo do úvahy pre zviditeľnenie tanečných udalostí podobný veľtrh tanečného umenia organizovať u nás. No v už spomínanom texte som zároveň naznačila, že slovenské súčasné tanečné umenie je zatiaľ vo fáze, v ktorej by malo zabojovať o to, aby získalo dostatok finančných prostriedkov pre rozmernejšiu prezentáciu diania na Slovensku práve na svetovom Tanzmesse v Düsseldorfe. Určite by bolo prospešné, keby produkcie umeleckej tvorby na Slovensku mali svoju „národnú strechu“ a s väčšou silou by propagovali tanečné umenie vo svete.
Ocitnutím sa v centre diania Tanzmesse Düsseldorf som si uvedomila gigantický rozmer samotného nemeckého projektu s celosvetovým dosahom, v ktorom prezentácia slovenského tanečného umenia bolo iba kvapkou v tanečnom mori.Vďaka aj za to. No mohlo by sa to aj rozvíjať.
Nemecko je obrovskou inšpiráciou podpory a šírenia tanečného umenia pre nás, Slovákov. Ako som už v úvode spomínala, vo všetkých formátoch Tanzmesse, Tanzplatform a Tanzkongress sú zapojené obrovské organizačné štáby za veľkorysej finančnej podpory, vytvárajú zázemie pre sieťovanie, propagáciu, popularizáciu, výskumnú činnosť, pre konkrétnych tvorcov. Preto je v celej krajine tanečné umenie rovnocenne vnímané s inými žánrami umenia.