foto: Lea Lovišková
foto: Lea Lovišková

Od sukne k nohaviciam

Marek Godovič

Tanečnica a choreografka Jana Tereková počas niekoľkých rokov vytvorila intelektuálne aj pohybovo sústredené projekty alebo na nich spolupracovala (s choreografkou Petrou Fornayovou: Dance with Changing Parts alebo Skúmanie javov).  Tvorivo pôsobí  prevažne vo Francúzsku, ale čoraz častejšie sa objavuje v projektoch, ktoré premiéruje priamo na Slovensku.  

foto: Lea Lovišková

Po  inscenácii Zrkadlenie,  ktorá mala premiéru v roku 2017, sa predstavila v priestore  Divadla Ticho a spol. s novým projektom 70 sukien mala, realizovaným rovnako pod hlavičkou bees-R.  Najsilnejším pocitom z inscenácie je spôsob, akým sa Jana Tereková pohybuje, ako kreše zo seba pohyby, pracuje s rukami, ktorými sa  prediera vzduchom, s otočkami a s rovnováhou.  Dokáže diváka vtiahnuť do svojho sveta. Každá časť, ktorá je rámcovaná vyzliekaním nohavíc, akoby v sebe nosila iný prvok, akoby sa stávala niekým iným. Táto premena nie je však jednoznačná v smere premeny ženy na muža a opačne. Názov inscenácie odkazuje na známu ľudovú pieseň, ale sukňa sa v inscenácii neobjaví. Evokuje niečo známe a konkrétne, ide hlavne o premenu, ktorú určuje oblečenie. Objavia sa nohavice, ktoré si tanečnica niekoľkokrát oblečie a vyzlečie.

foto: Lea Lovišková
foto: Lea Lovišková

Komorný priestor Divadla Ticho a spol., v ktorom sa premiéra konala, aj napriek nízkemu stropu nepôsobil stiesnene. Tanečnica ho naplno využila.  Na limity sa narazilo asi len pri vťahovaní kostýmových elementov do priestoru, pričom by sa  vynímali viac v priestore s vyšším stropom. Jana Tereková pracuje s kostýmom. Stáva sa bábkou. Pohybové riešenia vychádzajú práve z pohybov končatín a hlavy, s kontaktom s podlahou. Vyzliekanie nohavíc alebo košele prechádza aj zmenou správania a pohybov. Reprodukovaná  hudba navodzujúca napätie a chaos  sa zmení na melódiu šlágra, ktorá  znie z gramofónu, pričom dianie na javisku sformuje a dá mu hutnejší tvar, aj keď jeho prítomnosť je otázna.

   Na záver už v neprítomnosti  tanečnice na scéne sa spúšťajú  ďalšie kostýmové elementy ako košeľa spojená s nohavicami, čo vyzerá na pohľad ako bábka. Tieto dva objekty zostanú nemohúcne  visieť vo vzduchu. Možno práve tento moment by si vyžiadal prítomnosť a interakciu tanečnice,  čím by sa dramaturgicky jasnejšie pomenovala inak do seba veľmi zapadajúca pohybová stránka choreografie, čo by zas zvýraznilo zámer, teda istú transformáciu človeka  do oblečenia. Takto tento výborný nápad zostal len vo forme záverečnej priestorovej inštalácie.  

foto: Lea Lovišková
foto: Lea Lovišková
foto: Lea Lovišková

Z inscenácie 70 sukien mala Jany Terekovej trochu dramaturgicky vypadáva koncept, ale vyžaruje prežívanie  a variovanie pohybu.  Vzhľadom na pohybové variácie je inscenácia choreograficky pestrejšia a prepracovanejšia ako pri predchádzajúcom  Zrkadlení, ktoré zas bolo  tematicky ukotvenejšie.

 

70 sukien mala

Námet, choreografia, tanec: Jana Tereková

Scéna a kostýmy: Gabriela Paschová

Hudba: Joseph Champagnon

Dramaturgická spolupráca: Jean Gaudin

Vonkajší pohľad: Lucia Holinová

Produkcia: bees-R, Veronika Malgot

 

Premiéra  18. 6. 2018 o 19.00 hod. Divadlo Ticho a spol.