Neodolateľná túžba sa sledovať
Marek Godovič
K zaujímavému a určite podnetnému a inšpiratívnemu spojeniu prišla mladá generácia slovenských tanečných tvorcov v performancii Millennial Magic Mirror (pod hlavičkou Mimoos a Priekopník Veverička). Tanečníci Barbora Janáková a Lukáš Bobalík prizvali na spoluprácu tanečnicu a choreografku Líviu MM Balážovú a performera Zebastiána Méndez Marína, ktorí sa podieľali na réžii a dramaturgii.
Virtuálny svet sociálnych sieti, pózerstvo, zaujatosť až obsesia sebou, svojím telom, zážitkami. Do akej miery ide už o svet, ktorý nemá s autentickou emóciou nič spoločné? Veď ide o svet, ktorý by mal vychádzať z emócií, ktoré sa stali. Ide o nástojčivé otázky na témy, ktoré rezonujú, ktorými sa snažíme zaoberať, alebo, naopak, už ich ani nevnímame. Tvorcovia performancie Millennial Magic Mirror sa sústreďujú na podoby a proces zmeny vnímania zážitku. V ich podaní je to pohľad do svojho telefónu a o tom, ako ho stále vyhľadávame, ako sme ním posadnutí, ako sa ho nevieme vzdať. Stáva sa náhradou za reálny vzťah a kritický pohľad.
Performancia sa podľa spôsobu komunikácie i tempa dá rozdeliť na tri časti. Performeri sa pohybujú po priestore a zaujímajú rôzne absurdné polohy a zahŕňajú do nich aj divákov: fotografujú sa s nimi v náručí, dávajú im parochne, sebe nasadzujú konskú hlavu. Robia všetko, aby zaujali. Interaktívnou zaujímavosťou je, že fotografie uverejňujú na sociálnej sieti, kde ich môžu diváci za počítačom alebo v hľadisku komentovať. Sála z nich extrovertnosť, snaha na seba upozorniť (urputné podliezanie stoličky, naťahovanie spodnej bielizne v zuboch, stojka v hrnci s dotýkaním rebríka). Performeri nešetria invenciou, snažia sa využiť priestor a rekvizity. Akoby sa nachádzali v byte preplnenom vecami, ktoré k nim patria, ale zároveň sa využívajú len ako prostriedok na sebaprezentáciu.
Nastupuje emócia pokoja druhej časti, akéhosi stoického hľadania kontaktu medzi sebou. Obaja sedia na stoličkách vzdialení od seba a pomaly sa hýbu zo strany na stranu. Je to tiché po i pred búrkou, vynútený spánok a pokoj. Zobúdzanie, ktoré strieda ďalšie zaspávanie, stav pred zobudením alebo tesne po zaspatí. Prsty a ruky sa hýbu v mimovoľnom pohybe, zdá sa, že ešte aj v čase pokoja pracujú. Neskôr sa striedajú pohyby, v ktorých performeri zastanú a chvíľu nepohnute sedia a pozerajú pred seba. Postupne sa do ich rúk dostáva znova mobil, no tentoraz akoby reagovali na reakcie ľudí, ktorí si pozreli ich statusy.
V záverečnej časti, ktorá je emočne najčistejšia, z performerov vychádzajú rôzne emócie, ktoré dostavajú do hlasu i do pohybu. Ironicky a s nadhľadom navzájom na seba reagujú, na svoje pohyby, grimasy, až po moment, keď sa vysilene na seba pozerajú. Práve po tejto časti by sa hodilo nejaké väčšie vyústenie, ďalšie rozvinutie témy alebo jej uzatvorenie. Aj v takejto podobe ide o nápaditú performanciu, ktorá sa vyjadruje k téme, ktorá sa pravidelne objavuje v umení či spoločnosti. Oni k nej však pristúpili autenticky a invenčne.
Treba povedať, že Barbora Janáková a Lukáš Bobalík, už skúsení performeri (Pocitové RozUmenie, pODPORA), dokážu pracovať so svojím výrazom a pohybovým prejavom v rôznych, i v extrémnych polohách a vytvárajú medzi sebou generačnú spriaznenosť a energiu. Ich performancia je aj pohľadom, ktorý odzrkadľuje nahromadený fyzický kontakt, ktorý cez médiá neprichádza a je nimi potlačený a ignorovaný.