Lukács/Lidberg/Duato
Posledná opona pred uzáverou Viedenskej štátnej opery
Henrich Gibala
Baletný súbor Viedenskej štátnej opery uviedol 4. marca 2020 tanečný večer nesúci tri zvučné mená novodobej baletnej choreografie: Lukács, Lidberg, Duato. Vyskladaný bol z dvoch existujúcich diel Movements to Stravinsky (András Lukács) a White Darkness (Nacho Duato) a zo svetovej premiéry choreografie Between Dogs and Wolves (Pontus Lidberg). Okrem toho, že tieto tri rôznorodé baletné divertissementy preverili vysokú technickú úroveň súboru, vniesli zároveň na javisko nekonvenčnú pohybovú skladbu a dynamiku. Zachytiť ich bolo možné iba počas jedného týždňa, a to konkrétne v v štyroch reprízach, z ktorých sa posledné dve kvôli opatreniam proti šíreniu epidémie vírusu odohrať ani nestihli.
Večer sa začínal krátkym baletom so súčasníckym nádychom Movements to Stravinsky od mladého maďarského choreografa Andrása Lukácsa, ktorý pôvodne uviedol toto dielo v roku 2017 vo Volksoper vo Viedni. Javisko v prvej časti patrilo 6 tanečným párom kráčajúcich bok po boku v rade alebo v dvoch radoch oproti sebe v strohých čiernych kostýmoch tréningového charakteru, ktoré boli dozdobené skladanými balerínami či goliermi príznačnými pre obdobie renesancie. Chôdza ako základný choreografický motív bola prelínaná občasnými krátkymi sólovými výstupmi a technicky aj kondične náročnými duetami, v ktorých venoval choreograf jednotlivým párom naozaj štedrý priestor.
Na javisku dominovali čisté geometrické línie klasického tanca okorenené o súčasnú plasticitu a voľnosť pohybu. Komplikované partnerské prvky, ktorých výsledná estetika a efekt však nie vždy korešpondovali s množstvom vynaloženej energie a sústredenia potrebného na ich vykonanie, dávali tanečníkom zabrať. Túto skutočnosť bolo možné pozorovať aj na prvom páre v zložení prvých sólistov Marie Yakovlevy a Masayu Kimota, na ktorých sa odrazila prílišná prekombinovanosť a koordinačná náročnosť. Krokový text zvládli profesionálne, ale chýbala mu plynulosť a ľahkosť predvedenia. Celkovo však budili dojem skúsených a vytancovaných interpretov, rovnako ako to bolo aj pri ďalších pároch v zložení sólistov, demisólistov a členov baletného zboru.
Úvodné dielo esteticky pôsobilo obzvlásť príjemne a taktiež elegantne zapadalo do neskutočne podmanivej, no muzikálne náročnej hudobnej predlohy z baletnej suity Pulcinella od Igora Stravinského. Práve vďaka súhre Stravinského hudby a Lukácsovej výstavbe tanca a kostýmov mohol divák pocítiť nevšedné stretnutie dvoch historicky vzdialených svetov – renesančnej commedie dell’arte a súčasného tanečného slohu na jednom javisku a v rovnaký čas.
Svetová premiéra inscenácie Between Dogs and Wolves uvedená v prostriedku programu ponúkla špecifickú hravú koncepciu hraničiacu s rozprávkou. Za jej zrodom stál švédsky choreograf, filmár a tanečník Pontus Lidberg, ktorý mometnálne vedie Dánske divadlo tanca a bola to jeho prvá spolupráca so súborom Viedenskej štátnej opery.
Pripomínajúc grimmovskú Rotkäpchen (Červená čiapočka) boli na horizonte premietané čiernobiele 2D projekcie vlkov zakrádajúcich sa medzi stromami. Projekcie boli dopĺňané o jemnú tieňohru, prostredníctvom ktorej sa z vlkov stávali muži tancujúci na javisku a naopak, baletky z javiska sa zasa ocitali v temnom lese. Horizont sa dal otáčať a fungoval počas celého predstavenia tiež ako lietajúce dvere, ktoré svojím pretáčaním ohraničovali jednotlivé obrazy alebo vháňali na javisko ďalšie postavy.
Dielo bolo pomyselne rozdelené na dva svety. Svet krehkých baletiek, v ktorom excelovali aj prvé sólistky Nina Poláková a Nikisha Fogo a svet drsných vlkov, kde zažiarili prví sólisti Davide Dato a Jakob Feyferlik. Za splnu mesiaca sa začali tieto svety oťukávať, skúmať a živelne prelínať. Muži v čiernych business oblekoch prejavujúci inštinkty dravcov zrazu rozohrali s dámami v bielych balerínach niekoľko rozsiahlych tanečných čísel, a tak nastalo pôsobivé synkretické pohybové divadlo prepájajúce animozitu s nežnosťou. Pri niektorých obrazoch boli použité realistické vlčie masky a chvosty, ktoré dodávali tancu ešte živočíšnejší náboj. Čo sa prepojenia tanečných štýlov týchto dvoch polarizovaných svetov týka, krokový text sa pohyboval na hranici medzi klasickou technikou a technikou so súčasnými vyjadrovacími prostriedkami. Pri partnerských pasážach vyvolávali dámy odeté v balerínach a obuté v špičkách mierne rozpaky nad choreografickým zámerom, pretože vyzerali ako z iného predstavenia, nehovoriac o značnom nepohodlí pri vykonávaní energických moderných tanečných prvkov. Between Dogs and Wolves by som zosumarizoval ako nápadité tanečné predstavenie o miešaní sa dvoch polarizovaných svetov, ale hlbší odkaz, ktorý by dielo mohlo potencionálne niesť, zostal neodhalený.
Vyrcholenie večera sa dostavilo v tretej časti prostredníctvom už takmer 20 rokov uvádzanej choreografie jednoaktového baletu White Darkness premiérovaného v roku 2001 v Teatro de la Zarzuela v Madride, ktorú španielsky tanečník a choreograf Nacho Duato vytvoril ako requiem pre jeho sestru. Tento choreografický mág dokázal vyplniť hudobnú predlohu pohybom ľudského tela s rovnakým citom, ako to bolo príznačné pre Georgea Balanchinea. Invenčný a plastický pohyb, ktorý Duato využíval, nielen pútal zrak, ale udržiaval diváka v neustálom napätí. Nedalo sa ho dostatočne nasýtiť a pôsobil doslova (žeby zámerne?) ako droga.
Vskutku dokonalou ukážkou jednoduchej, no umnej scénografie od Jaffara Chalabiho bol horizont vytvorený z pohyblivej mozaiky z pravidelne naskladanej purpurovej látky, ktorá žila a dýchala spolu s tanečníkmi pomocou hydraulicky zapezpečeného zmršťovania alebo rozpínania jej výšky a šírky. Miestami vyzerala až hypnoticky a príliš živo, akoby bola samostatným organizmom. Počas predstavenia bol niekoľkokrát využitý aj biely prach lejúci sa zvrchu v kuželi ostrého bodového svetla. S ním interpreti ďalej pracovali, presýpali si ho medzi sebou, sypali na zem, hádzali a vytvárali tak sugestívne scénické obrazy podvedome pripomínajúce závislosť od akejsi návykovej látky. Látky, ktorej sa jedny štítia, zatiaľ čo iní po nej bažia. Látky, ktorá nakoniec zasypala hlavnú protagonistku a vytvorila tak srdcervúci finálny obraz, ktorý bol sám o sebe hlbokým estetickým aj citovým zážitkom. Tento odkaz na drogovú závislosť, ktorá ukončila život Duatovej sestry, stelesnila pôvabná sólistka Madison Young. Hýbala sa po javisku bez zdanlivo najmenšieho úsilia a po hereckej stránke bola presvedčivá. Partnera jej robil najmladší prvý sólista Jakob Feyferlik, ktorý navzdory svojmu veku pôsobí veľmi zrelo a skúsene. Tento náročný part hlavného páru obaja zvládli bez najmenšieho zaváhania.
Ďalším nemenej zaujímavým aspektom tohto diela bola pomerne jednoduchá a filmovo znejúca hudobná predloha Adiemus Variations a String Quartet no2 od waleského skladateľa Karla Jenkinsa. Duato jej totiž dokázal svojím krokovým textom a celkovou výstavbou choreografie vdýchnuť úplne iné rozmery. Väčšinou to býva práve naopak – hudba povznesie tanec, no tentokrát sme boli svedkami toho, ako samotné tanečné kroky pozdvihli muzikálnu hodnotu hudobnej predlohy. Okrem toho, Duatove zaplnenie času a priestoru estetickým pohybom bolo dokonalé. Nič nechýbalo, nič nebolo navyše, všetko bolo účelové, premyslené a zarývalo sa pod kožu. Bol to zážitok, ktorý vyvolával zimomriavky.
Tri zvučné mená novodobej choreografie, tri rozdielne prístupy k výstavbe tanečného diela, tri rôzne spôsoby komunikácie s divákom, skrátka tri mimoriadne umelecké zážitky. Balet Viedenskej štátnej opery opäť presvedčil, že nie je čisto klasicky orientovaným telesom a uvádzanie moderných choreografí mu nielenže nerobí najmenší problém, ale dokonca mu aj pristane. So cťou a závanom čerstvého vánku sa tak rozlúčil s poslednými divákmi pred náhlym a neplánovaným zatvorením svojich brán.
Movements to Stravinsky
Choreografia, scéna, kostýmy, svetlo: András Lukács
Hudba: Igor Stravinskij
Dirigent: Fayçal Karoui
1. pár: Maria Yakovleva, Masayu Kimoto
2. pár: Natascha Mair, James Stephens
3. pár: Nikisha Fogo, Richard Szabó
4. pár: Iliana Chivarova, Arne Vandervelde
5. pár: Erika Kováčová, Zsolt Török
6. pár: Céline Janou Weder, Gaetano Signorelli
Between Dogs and Wolves
Choreografia: Pontus Lidberg
Hudba: Dmitrij Šostakovič, arr. Rudolf Barschai
Dirigent: Fayçal Karoui
Kostýmy: Rachel Quarmby-Spadaccini
Scéna: Pontus Lidberg, Jaffar Chalabi
Projekcie: Jason Carpenter
Dámy: Nina Poláková, Nikisha Fogo, Ioanna Avraam, Rebecca Horner, Madison Young, Oxana Kiyanenko, Fiona McGee, Marie Breuilles, Laura Cislaghi
Páni: Davide Dato, Jakob Feyferlik, Leonardo Basílio, Tristan Ridel, Narvin Turnbull, Arne Vandervelde, Andrés Garcia Torres, Trevor Hayden, Hanno Opperman
White Darkness
Choreografia a kostýmy: Nacho Duato
Hudba: Karl Jenkins
Scéna: Jaffar Chalabi
Hlavný pár: Madison Young, Jakob Feyferlik
1. pár: Fiona McGee, Arne Vandervelde
2. pár: Sveva Gargiulo, Davide Dato
3. pár: Nikisha Fogo, Masayu Kimoto
4. pár: Kiyoka Hashimoto, Géraud Wielick
Písané z reprízy 8. 3. 2020 Viedenská štátna opera.